SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-MEZALİM

<< 1087 >>

باب: لا يظلم المسلم المسلم ولا يسلمه.

3. MÜSLÜMAN MÜSLÜMANA HAKSIZLIK ETMEZ VE ONU TESLİM ETMEZ

 

حدثنا يحيى بن بكير: حدثنا الليث، عن عقيل، عن ابن شهاب: أن سالما أخبره: أن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أخبره:

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (المسلم أخو المسلم، لا يظلمه ولا يسلمه، ومن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه كربة من كربات يوم القيامة، ومن ستر مسلما ستره الله يوم القيامة).

 

[-2442-] İbn Şihab, Salim'den, o da Abdullah İbn Ömer r.a.'den nakletmiştir: Allah Resulü Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Müslüman Müslüman'ın kardeşidir; ona haksızlık etmez ve onu ölüme terketmez. Her kim kardeşinin bir ihtiyacını görürse Allah da onun ihtiyacını görür. Her kim bir Müslüman'ın bir sıkıntısını giderirse Allah da kıyamet gününde onun sıkıntılarından bir sıkıntısını giderir. Her kim bir Müslümanın ayıbını örterse Allah da kıyamet gününde onun ayıbını örter. "

 

Tekrar: 6951

 

Diğer tahric: Tirmizî, Hudud; Ebu Dâvud, Edeb

 

AÇIKLAMA:     "Müslüman Müslümanın kardeşidir" buyruğundaki "kardeşlik"ten maksat din kardeşliğidir. Bu kardeşlikte, hür,köle; ergenlik çağına girmiş olan ve ergenlik çağına yaklaşmış (mümeyyiz) olan herkes ortaktır.

 

Hz. Nebi'in "haksızlık etmez" ifadesi, "haksızlık etmeyin" anlamında bir yasaklama emridir. Çünkü Müslümanın Müslümana haksızlık etmesi haramdır.

 

Hz. Nebi'in "teslim etmez" ifadesi, onu kendisine sıkıntı veren kişilerin elinde ve sıkıntı içinde bırakmaz, yardım eder ve onu savunur, anlamındadır. Bu "haksızlık etmemek’’ ten daha özeldir. Bu, değişik durumlara göre bazen farz, bazen mendup olur.

 

"Her kim bir Müslümanın ayıbını örterse" ifadesi, onu çirkin bir iş yaparken görüp insanlara duyurmazsa anlamındadır. Bu, onun yaptığı çirkin işi yüzüne karşı kınamayı terk etmeyi gerektirmez. Bu çirkin işe tanıklık etmenin caiz olması hükmü de şöyle yorumlanır: Bu, kınamasına ve ona nasihat etmesine rağmen kişi, bu çirkin işinden vazgeçmediği gibi açıkça işlemeye başladığı zaman caiz olur, Nitekim kişinin kendisi de böyle çirkin bir iş yaptığı zaman bunu gizlernesi emredilmiştir. Ancak hakime gider ve suçunu ikrar ederse bu ikrarı kabul edilir.

 

Anlaşılan şudur ki aybı örtmek, geçip gitmiş olan günahlara yöneliktir. İşlenmeye devam eden günahları ise kınamak; kınamanın fayda vermediği zaman ise mahkemeye başvurmak gerekir. Bu, haram kılınmış olan dedikodu türünden değil; farz olan nasihat türündendir.

 

 

Hadisten Çıkarılan Sonuçlar

 

Bu hadiste dedikodunun terk edilmesi gerektiğine işaret vardır. Çünkü din kardeşinin kötülüklerini açığa çıkaran kişi onu örtmemiş olur.

 

Bu hadiste, yardımlaşmaya, iyi geçinmeye ve sıcak ilişkiler kurmaya da teşvik vardır.

Yine bu hadis, mükafatın yapılan iyilik türünden olacağını göstermektedir. Hadisten din kardeşliğini kastederek "Falanca kişi benim kardeşimdir" diye yemin eden kişinin yemininin doğru olduğu da anlaşılmaktadır.